ایده­ی “شهر-فرهنگ” چارچوبی برای برنامه ریزی شهر ایرانی-اسلامی

قسمتی از متن پایان نامه :

­ اهمیت میدان شعوری فضا-زمان در سرنوشت شهرها و حوادث طبیعی

قبلا گفته گردید که خداوند سرنوشت افراد را با سرنوشت جمع اظهار می­کند. اینکه ادیان توحیدی و قرآن نسبت به تشکیل حوزه­ها و میدانهای شعوری منفی هشدار داده و کوشش در ایجاد میدانهای شعوری مثبت دارند، به این خاطر می باشد که وجود یک میدان شعوری منفی در کره­ی زمین، باعث بر هم خوردن تعادل در میدان شعوری فضا-زمان می­گردد. این عامل، عاملی می باشد که بر روی قوانین حاکم بر طبیعت نیز تاثیر گذاشته و تشدید یا خنثی می­کند. در حال حاضر، در­باره­ی اینکه اتفاقات مختلف، بلایای آسمانی هستند یا حوادث طبیعی، تضادهای شدیدی ایجاد می­گردد. از طرفی با توسعه­ی علم و کشف روابط حاکم بر طبیعت، چنین حوادثی، یک قاعده­ی طبیعی فرض می­گردد و نسبت دادن “بلا” به این امور، مضحکه می­گردد. از طرف دیگر آیات زیادی وجود دارند که اظهار شده که به خاطر اینکه اهل یک شهر تماما به تباهی رفته­اند، با بلاهای مختلف نابود شده­اند.

وَکَمْ قَصَمْنَا مِن قَرْیَهٍ کَانَتْ ظَالِمَهً وَأَنشَأْنَا بَعْدَهَا قَوْمًا آخَرِینَ [٢١:١١] و چه بسیار مردم مقتدری در شهر و دیارها بودند که ما به جرم ظلم و ستمکاری، آنها را در هم شکسته و هلاک ساختیم و قومی دیگر به جای آنها بیافریدیم (انبیاء-11).

وَکَأَیِّن مِّن قَرْیَهٍ أَمْلَیْتُ لَهَا وَهِیَ ظَالِمَهٌ ثُمَّ أَخَذْتُهَا وَإِلَیَّ الْمَصِیرُ [٢٢:۴٨]

و چه بسیار شهرها و آبادیهایی که به آنها مهلت دادم، در حالی که ستمگر بودند؛ (امّا از این مهلت برای اصلاح خویش بهره گیری نکردند.) سپس آنها را مجازات کردم؛ و بازگشت، تنها بسوی من می باشد (حج: 48).

(هرچند در این آیه باز رحمت الهی را در مورد ظالمان هم اظهار کرده می باشد؛ اینکه آنها را نیز، بعد از مجازات، به مقصد عالم قدسی منتقل می­کند. با اینکه در امتحان الهی موفق نبوده­اند.)

یا درمورد­ی مکنت­دادن بندگان به خاطر پرداختن به کارهای خیر و مثبت در آیه­ی 41 سوره­ی حج آمده می باشد:

الَّذِینَ إِن مَّکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاهَ وَآتَوُا الزَّکَاهَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنکَرِ  وَلِلَّهِ عَاقِبَهُ الْأُمُورِ [٢٢:۴١]

(همچنین هستند) کسانی که وقتی در زمین به آنها مکنتی بخشیدیم، مقیم صلاۀ شدند، و زکات دادند، و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند، و پایان همه کارها از آن خداست ﴿حج: 41﴾

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

اما در آیات دیگر، نابودی آنها به وسیله­ی سیل، زلزله، بادهای سوزان و… توصیف شده می باشد. با در نظر داشتن اینکه کار خداوند، هیچگاه بدون قائده و قانون مستحکم انجام نمی­گردد، و نیز اینکه گفته شده که سرنوشت یک قوم را خودشان رقم می­زنند؛ چنین برداشت می­گردد که تشکیل یک میدان شعوری منفی، با ایجاد اختلال در میدان شعوری کره­ی زمین، که قائدتا یک میدان مثبت در متن اکوسیستم می باشد، قوانین طبیعت را تحت­الشعاع قرار می­دهد و در کل نیز با اکوسیستم، که یک کل مثبت می باشد در تضاد قرار می­گیرید. این عوامل باعث طغیان عوامل طبیعی (مکانیزم­های اکوسیستم) می­گردد و بلایای طبیعی یا واکنشهای دفاعی اکوسیستم را سبب می­گردد.

در قرآن، پس از تعریف آیسبرگ در آیه­ی 24 سوره­ی الرحمن، در آیات 30 تا 35  سوره­ی شوری، سرنوشت مسافران کشتی تایتانیک و برخورد آن با کوه یخ پیش­گویی شده بوده می باشد؛ مسافرانی که به خاطر گناهی که مرتبک شده بودند، به واسطه­ی برخورد با  شناوری عظیم (آیسبرگ) غرق شده و مجازات شدند (حسینی کوه­کمری و رورده، ب، 1393، در دست انتشار). اینکه کفرگویی کاپیتان اسمیت، ناخدای تایتانیک، تحت چه مکانیسمی باعث بالا آمدن شدید آب اقیانوس گردد؛ به گونه­ای که باعث جدا شدن کوه­یخ عظیم از قطب­شمال گردد و با برخوردش به کشتی تایتانیک آنرا غرق سازد؟، غیر از با مکانیسم یاد شده در سطرهای فوق، نمی­توان با ارتباط­ای دیگر آنرا تحلیل نمود.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

 

1-3-1-­ آیا ایده شهر-فرهنگ می­تواند شهر ایرانی-اسلامی را پایدار کند؟

1-3-2-­ چگونه می­توان ایده شهر-فرهنگ را در شهر ایرانی  (خوی) تقویت نمود؟

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک پایین صفحه