ایده­ی “شهر-فرهنگ” چارچوبی برای برنامه ریزی شهر ایرانی-اسلامی

قسمتی از متن پایان نامه :

جمع­گرایی در اجتماع و کوشش در جهت رواج فرهنگ اجتماع محور

این ویژگی که تاکید فراوانی در منابع قرآن و حدیث در آن شده می باشد، به عنوان یک شاخص در روابط اجتماعی قلمداد می­گردد. آنچنان که قرآن در سوره­ی شوری، امر مشورت در امور را به عنوان یک دستور الهی مطرح می­کند:

” وَالَّذِینَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاهَ وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَیْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ: و کسانی که دعوت پروردگارشان را اجابت کرده و نماز را برپا می‌دارند و کارهایشان به صورت مشورت در میان آنهاست و از آن چیز که به آنها روزی داده‌ایم انفاق می‌کنند[۴٢:٣٨] “.

یا در آیه نهم سوره­ی جمعه، فرمان الهی مبنی بر توقف خرید و فروش در هنگامه­ی ظهر و شرکت در نماز جماعت، از دیگر مولفه­های فرهنگ اسلامی در جهت جمع­گرایی و کوشش در رواج فرهنگ اجتماع محوری می باشد:

” یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاهِ مِن یَوْمِ الْجُمُعَهِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِکْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَیْعَ ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ: ای کسانی که ایمان آورده‌اید، هنگامی که برای نماز روز جمعه اذان گفته گردد، به سوی ذکر خدا بشتابید و خرید و فروش را رها کنید که این برای شما بهتر می باشد اگر می‌دانستید [۶٢:٩] “

همچنین در آیه­ی چهل­و­سوم سوره­ی بقره در خصوص اقامه­ی نماز جماعت چنین آمده می باشد:

” وَأَقِیمُوا الصَّلَاهَ وَآتُوا الزَّکَاهَ وَارْکَعُوا مَعَ الرَّاکِعِینَ: و نماز را بپا دارید، و زکات را بپردازید، و همراه رکوع­کنندگان رکوع کنید (و نماز را با جماعت بگذارید) [٢:۴٣] “

در ایران قبل از اسلام نیز جشن­های ملی-مذهبی زیادی وجود داشته می باشد که بعضی از آنها به فرهنگ ایرانی-اسلامی وارد شده و تاکنون نیز حفظ شده اند. عید نوروز، چهارشنبه سوری و رسم شب یلدا و… نمونه­هایی از آنها هستند (حقیقت، 48:1354).

2-11-2-کانون­گرایی در بافت و ساخت شهر از طریق جایگزاری کاربری­های عمومی در نقاط متراکم مجتمع­های زیستی در جهت ایجاد یک میدان شعوری

این خصوصیت که ریشه­ی تاریخی آن در اقدام پیامبر (ص) بازنمایی گردید، در احداث مسجد-خانه در بطن کالبدی شهر یثرب نمود پیدا نمود. شخصیت بارزی مثل پیامبر که ظهورش به عنوان آورنده­ی آخرین دین و آخرین کتاب آسمانی، در کانون توجه اجتماع قرارداشت، مرکز فعالیت خود را در مسجدی که خود ساخته بود قرار داد. به تدریج این محل تبدیل به کانون محوری اجتماع گردید

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

 

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

1-3-1-­ آیا ایده شهر-فرهنگ می­تواند شهر ایرانی-اسلامی را پایدار کند؟

1-3-2-­ چگونه می­توان ایده شهر-فرهنگ را در شهر ایرانی  (خوی) تقویت نمود؟

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک پایین صفحه